201. Jatuah mumbang jatuah
kalapo, jatuah bairiang kaduonyo. Rusak adaik hancua pusako habih
kabudayaan nan usali.
Kalau tidak hati-hati dan
tidak dibina dan dikembangkan kebudayaan asli (Adat Minangkabau) hancurlah
kebudayaan asli kita.
202. Jikok panghulu
bakamanakan, maanjuang maninggikan. Pandai nan usah dilagakkan manjadi
takabua kasudahannyo.
Pengetahuan dan kepintaran
jangan dibanggakan karena mengakibat hati menjadi takbur jadinya.
203. Jauah cinto mancinto,
dakek jalang manjalang.
Rasa kekeluargaan yang tak
kunjung habis, walau jauh dimata tapi dekat dihati.
204. Jangek suriah
kuliklah luko, namun lenggok baitu juo.
Seseorang yang tidak tahu
diri walaupun dia telah jatuh hina karena perbuatannya, tetapi dia tetap
membanggakan diri.
205. Jan disangko murah
batimbakau, maracik maampai pulo, jan disangko murah pai marantau, basakik
marasai pulo.
Hidup dirantau orang
tidaklah semudah hidup dikampung halaman tempat kita dilahirkan, karena
jauh handai tolan.
206. Jauah bajalan banyak
diliek, lamo hiduik banyak diraso.
Jauh berjalan banyak
dilihat, lama hidup banyak pengalaman.
207. Kuaik rumah karano
sandi, rusak sandi rumah binaso, kuaik bangso karano budi, rusak budi hancualah
bangso.
Ketinggi suatu bangsa akan
ditentukan oleh kepribadian bangsa itu sendiri. Kalau budi bangsanya telah
hancur, akibat kehancuran bangsa itu sendiri.
208. Kilek baliuang lah ka
kaki, kilek camin lah ka muko.
Suatu perbuatan dan
perkataan yang telah difahami maksud dan tujuannya.
209. Kalau hari lah paneh
lah lupo kacang jo kuliknyo.
Melupakan jasa baik orang
lain yang pernah menolong kita, tetapi kapan kita telah mendapat
kesenangan atau yang dicitakan melupakannya.
210. Kalau karuah aia di
hulu sampai ka muaro karuah juo.
Pada umumnya keturunan
menentukan corak dan kelakuan yang pernah dimiliki oleh ibu bapaknya.
211. Kalau kuriak
induaknyo rintiak anaknyo.
Ibu bapak yang baik akan
melahirkan anak-anak yang baik pula dan sebaliknya.
212. Kasingka talalu
ampang, kapitungguah talampau unjua.
Seseorang yang memiliki
pengetahuan serba tanggung sehingga tidak dapat dimanfaatkannya.
213. Kato iduik banyawa
iduik, kato mati bapambunuahan.
Suatu keterangan yang
diberikan ternyata ada kebenarannya, dan suatu keterangan yang tidak
terbukti kebenarannya.
214. Kuaik katam karano
tumpu, kuaik sapik karano takan.
Suatu pekerjaan atau
kewajiban yang dikerjakan karena terpaksa, bukan karena kesadaran.
215. Ka bukik samo mandaki
kalurah samo manurun.
Suatu pekerjaan yang
dikerjakan secara bersama dan didorong oleh kesadaran.
216. Kasuri tuladan kain,
kacupak tuladan batuang.
Suatu pekerjaan begitupun
tingkah laku dan peranggai yang dapat dicontoh oleh orang lain.
217. Kacak langan lah bak
langan, kacak batih lah bak batih.
Seseorang yang baru saja
mendapatkan suatu nikmat tetapi senantiasa dipergunakan dengan hati bangga
dan sombong.
218. Kalau tasungkuik pado
nan tinggi, jikok basanda pado nan gadang.
Sesuatu perbuatan
hendaklah dilandaskan kepada Agama, Adat dan Undang-Undang Pemerintah.
219. Kato panghulu
manyalasai, mandareh kato dubalang. Adaik kok kurang takurasai, dunia
manjadi takupalang.
Ajaran Adat Minangkabau
yang sejati kalau tidak diamalkan oleh masyarakatnya, hilanglah budi
didalam diri.
220. Kalau dek pandang
sapinteh lalu, banyak pahamnyo tagaliciak, pandai tak rago dek ba guru,
salam tak sampai pado kasiah.
Ajaran Adat tidak dapat
dipahami, apalagi untuk diamalkan kalau sekiranya hanya dengan mendengar
pepatah petitih, tampa mendalaminya.
221. Katiko taimpik nak
diateh, katiko takuruang nak dilua, bajalan baduo nak ditangah bajalan
surang nak dahulu.
Pepatah ini mengandung
arti: bagaimana sulitnya memimpin masyarakat yang jiwanya sangat kritis dan
koreksi.
222. Kahilia jalan ka
Padang, ka mudiak jalan ka Ulakan, kok musuah indak dihadang, tasuo nan
indak ba ilakkan.
Tidak mau bermusuhan dalam
hidup bermasyarakat tetapi kalua datang dengan tiba-tiba tidak pula dielakkan.
223. Kahilia jalan ka
Sumani, sasimpang jalan ka Singkarak, saukua mangko manjadi, sasuai mangko
takanak.
Sesuatu hendaklah dengan
musyawarah untuk mufakat. Satu pendapat dan satu tujuan.
224. Kaduo kato mufakat,
sakato urang kasadonyo, elok sapahan sahakikat, santoso kito salamonyo.
Satu pendapat dan satu
gerak, satu tujuan akan melahirkan kesentosaan dan kebahagiaan dalam
masyarakat.
225. Kaampek kato
kamudian, patuik bana kato dicari, taruah naraco jo katian,
paniliak langgam nan tadiri.
Didalam diri manusia yang
berpengetahuan dan diamalkannya, ada neraca yang menentukan baik dan buruk.
226. Kato rajo kato
basahajo, kato titah kato balimpahan, dari duo capailah tigo,
jangan sakali disudahi.
Setiap manusia perlu
mempunyai cita-cita yang tinggi dan mulia, tetapi harus dicapai dengan
cara ber angsur-angsur.
227. Kato panghulu
manyalasai, kato alim kato hakikat, talamun patuik kito kakeh, lahia jo
bathin nak saikek.
Perlu penggalian adat dan
agama Islam secara mendalam , sehingga lahir dan bathin dapat sesuai.
228. Kato bapak kato
panggaja, kato kalipah dari mamak, mujua indak dapek kito kaja, malang tak
dapek kito tulak.
Keuntungan tak dapat
dikejar-kejar, begitupun mara bahaya dan musibah tidak kuasa manusia
menolaknya.
229. Kato guru kato
batuah, kato saudaro paringatan, kuncilah bathin jan taruah, budi nan jan
sampai nampak.
Keteguhan bathin menyimpan
rahasia seseorang, menjadikan orang yang teguh ini mulia budinya.
230. Kato parampuan kato
manuruik, mangambiak hati suami, labiahkan rusuah jo takuik, jarek sarupo
jo jarami.
Rusuh hati jangan
kelihatan, takut paham tergadai, hati-hati dalam berbicara karena banyak
musuh dalam selimut.
231. Kato adaik pahamnyo
aman, malangkapi rukun dengan syarat, kalau elok pegang padoman, santoso
dunia jo akhirat.
Ajaran adat dan agama
Islam kalau benar-benar diamalkan, menjamin keselamatan dunia akhirat.
232. Koroang kampuang
didalam jurai, baitu limbago sajak dahulu, dunialah lamo inyo pakai, raso
pareso nyolah tahu.
Orang yang tua harus
dihormati, karena ketuaannya dia telah banyak merasakan pahit manis dalam
kehidupan.
233. Kalau adaik dalam
nagari, bulek sagiliang picak satapiak, sabarek saringan kasadonyo Urang
mulia dalam nagari, muluik manih basonyo baiak, sakati limo nilai haragonyo.
Kemuliaan dalam pandangan
adat terletak pada budi baik dan indah bahasanya seseorang.
234. Karano indak mambao
galah, mananti takadia kasamonyo, mudarat mufaat tak dikana, alamaik
binaso kasudahannyo.
Senantiasalah kita dalam
hidup bergaul memikirkan mudarat dan mamfaat, agar sentosa hidup bersama. Kalau
tidak dipikirkan alamat hidup akan sengsara.
235. Kato manti kato
bahubuang, kato dubalang kato mandareh. Jauhari pandai manyambuang, nan singkek
buliah diuleh.
Orang jauhari bijaksana
pandai mencari jalan keluar dalam suatu kesulitan yang datang secara
tiba-tiba.
236. Kiniko coraklah
barubah, alam mardeka lah tabantang, sadang manggali kasajarah usahokan
galian dek basamo.
Kemerdekaan telah
tercapai, kita harus menggali sejarah kebudayaan bangsa secara bersama.
237. Kok alah sampai di
hulu, balunlah pulo sacukuiknyo. Dek kokoh niniak nan dahulu kunci nan
limo pambukaknyo.
Nenek moyang di
Minangkabau pemikirannya jauh memandang kedepan untuk masa anak cucu,
dengan mempergunakan panca indra yang lima.
238. Kito di alam
Minangkabau lah patuik tasintak pulo, katiko balun talampau elok dirunuik
sitambo lamo.
Sudah masanya sekarang
kita mengali dan mengembangkan adat Minangkabau sebagai rangkaian dari
kebudayaan nasional.
239. Kauak indak sahabih
gauang, awai indak sahabih raso, paham pahamnyo nan tak lansuang, batuka
tujuan mukasuiknyo.
Adat Minangkabau selama
ini tidak pernah mendapat pengalian dan pembinaan, akibatnya banyak orang
salah pengertian tentang tujuan adat itu.
240. Kalau pai tampak
pungguang, jikok babaliak tampak muko.
Kalau pergi hendaklah
memberi tahu, jika kembali hendaklah memberi khabar.
241. Kalau indak pandai
bakato-kato, bak alu pancukia duri, kalau pandai bakato-kato bak santan jo
tangguli.
Seseorang yang tak pandai
berbicara secara baik, sama dengan alu pencongkel duri tetapi kalau pandai
umpama santai dengan tengguli.
242. Kato papatah caro
Minang, patitiah luhak nan tigo. Nan turun dari Parpatiah nan sabatang,
manjadi kato pusako.
Ajaran adat Minangkabau
yang disusun oleh Dt. Parpatih nan Sabatang, merupakan ajaran yang dapat
mengikuti perkembangan zaman.
243. Kito nan bukan cadiak
pandai, ulemu di Tuhan tasimpannyo. Kok senteang batolong bilai tandonyo
kito samo sabanso.
Kalau dijumpai kekilafan
dan kesalahan tolong maaf dan betulkan, karena khilaf itu sifat manusia,
tandanya kita orang satu bangsa.
244. Kito nan bukan cadiak
pandai, hanyo manjawek pituah dari guru. Pituah guru nan dipakai, nak jadi
paham jo ukuran.
Nasehat guru dan pelajaran
yang diajarkannya kepada murid, adalah menjadi pedoman dalam kehidupan.
245. Kalau ketek dibari
namo, urang gadang dibari gala, nak tapek adaik jo limbago, faham adaik
nak nyato bana.
Kalau dapat mendalami
ajaran adat kita akan mendapatkan mutiara yang berharga didalamnya yang
berguna untuk hidup bergaul dalam masyarakat.
246. Kaluah kasah papek
nan ampek, sarato anggota katujuahnyo, panca indra manangguangkan, batang
tubuah marasokan.
Sesuatu perbuatan tanpa
pemikiran dan pertimbangan akan menimbulkan penyiksaan terhadap bathin
kita sendiri.
247. Kalau balaia
banakodoh, jikok bajalan jo nan tuo.
Mengerjakan suatu pekerjaan
hendaklah dengan yang ahlinya, memasuki suatu negeri hendaklah dengan orang
yang mengetahuinya.
248. Kuaik dari paga basi,
kokoh nan dari paga tembok.
Pagar yang paling kokoh
ialah pagar sesuatu dengan budi yang baik.
249. Kato sapatah
dipikiri, bajalan salangkah madok suruik.
Pikirkanlah
semasak-masaknya apa yang akan kita sampaikan kepada orang lain sehingga tidak
menyinggung perasaannya.
250. Karantau madang di
hulu, babuah babungo balun, marantau bujang dahulu, dirumah baguno balun.
Pergilah merantau kenegeri
orang, cari ilmu pengetahuan, serta cari mata penghidupan, untuk kemudian
dibawa dan dikembangkan dikampung halaman.
251. Kasiah sayang dapek
dicari, tampek hati jarang basuo.
Untuk mencari istri paling
mudah, yang sulit mencari istri untuk menjadi teman sehidup semati.
252. Kalauik riak maampeh,
kapulau riak mamutuih, kalau mangauik iyo bana kameh, kalau mancancang iyo
bana putuih.
Setiap pekerjaan yang kita
kerjakan, begitupun pengetahuan yang kita pelajari jangan patah ditengah.
253. Kalau tali kaia
panjang sajangka, lauik dalam usah didugo.
Kalau pengetahuan baru
seujung kuku jangan dicoba mengurus pekerjaan yang sulit.
254. Kulik maia ditimpo
bathin, bathin ditimpo galo-galo, dalam lahia ado ba bathin, dalam bathin
bahakikat pulo.
Ajaran adat Minangkabau
bukan sekedar lahiriyah, tetapi banyak mengandung arti dan makna yang
tersirat, yang menuju kepada mental manusia.
255. Kacimpuang pamenan
mandi, rasian pamenan lalok.
Mimpi itu kebanyakan
sesuatu yang terangan-angan diwaktu bangun.
256. Lain geleang panokok
asiang kacundang sapik.
Gelagat seseorang atau
suasana yang menunjukkan tanda-tanda akan terjadi sesuatu yang tak
diingini.
257. Lah samak jalan
kapintu, lah tarang jalan kadapua.
Seorang suami yang tidak
kenal lagi pada tugasnya sebagai mamak dari kemenakan, tetapi semata tahu
kepada si istri saja.
258. Limpato batang
sitawa, digulai cubadak mudo, lah biaso kito tasalah, karano pangana indak
sakali tibo.
Kekilafan dan kesalahan
adalah sifat seorang manusia, karena pemikirannya tidak secara serentak.
259. Lauik gadang kalau
dihadang, sadiokan sampan jo pandayuang.
Hiduik didunia
mangupalang, sagalo karajo kamari cangguang.
260. Limpapeh rumah nan
gadang, umbun puruik pegangan kunci.
Kaum wanita di Minangkabau
adalah merupakan tiang kokoh diatas rumah tangga dan nageri, dan kunci
tentang kebaikan dan keburukan suatu negeri.
261. Lauik banyak nan
sati, rantau banyak nan batuah.
Kalau pergi berjalan
kerantau orang hendaklah pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan.
262. Lah bacampua lamak jo
galeme, indak babedo sadah jo tapuang.
Dalam suatu masyarakat
tidak ada lagi batas-batas dalam pergaulan menurut norma adat dan agama.
263. Lahia jo bathin
saukuran, isi kulik umpamo lahia.
Seseorang yang baik dan
jujur sesuai kata dan perbuatannya.
264. Labuah luruih
jalannyo pasa jan manyipang suok jo kida.
Sudah aturan dan
undang-undang dan sudah cukup norma adat dan agama, jangan menyimpang dari
itu.
265. Mumbang jatuah kalapo
jatuah, indak babedo kaduonyo.
Setiap yang bernyawa akan
menemui ajalnya baik tua ataupun muda, kecil dan besar.
266. Malabihi ancak-ancak,
mangurangi sio-sio.
Setiap pekerjaan hendaklah
pertengahan, jangan berlebih-lebihan, begitupun dalam tingkah dan laku.
267. Mukasuik hati
mamaluak gunuang, apo dayo tangan indak sampai.
Seseorang yang mempunyai
cita-cita tinggi, tetapi tidak ada kemampuan untuk mencapainya.
268. Mancabiak baju
didado, manapuak aia didulang.
Seseorang yang berbicara
tetapi tidak disadarinya bahwa dia telah memberi malu diri dan keluarganya
sendiri.
269. Malakak kuciang
didapua, manahan jarek dipintu.
Perbuatan seseorang yang
tidak baik yang dilakukan kepada keluarga sendiri.
270. Mancari dama ka bawah
rumah, mamapeh dalam balanggo.
Mencari keuntungan kedalam
lingkungan anak kemenakan sendiri.
271. Mairikkan galah jo
kaki, manjulaikan aka bakeh bagayuik, malabiahkan lantai bakeh bapinjak.
Seseorang yang ingin
menjadikan orang lain tersalah, dengan jalan anjuran dan petunjuknya.
272. Mandapek samo balabo,
kahilangan samo barugi.
Rasa social dan kerja sama
yang baik yang harus diamalkan dalam pergaulan.
273. Manyauak di
ilia-ilia, bakato dibawah-bawah.
Bergaul dalam masyarakat,
begitupun dirantau orang hendaklah merendahkan diri.
274. Mancaliak jo suduik
mato, bajalan di rusuak labuah.
Seseorang yang telah
merasa malu, karena perbuatan yang tidak benar telah diketahui orang.
275. Mancaliak tuah ka nan
manang, maliek contoh ka nan sudah, manuladan ka nan baik.
Selalulah kita melihat
hasil yang baik dan dapat pula kita laksanakan, yakni yang telah positif
baik.
276. Mamakai hereang jo
gendeang, mamakai raso jo pareso.
Seseorang yang memakai
perasaan malu dan mempunyai kesopanan yang baik.
277. Muluik manih
talempong kato, baso baiak gulo dibibia.
Seseorang yang berbicara
dengan lemah lembut dan baik susunan bahasanya.
278. Maliang cilok taluang
dinding, tikam bunuah padang badarah. Ibo di adat katagiliang turuikkan
putaran roda.
Kebudayaan asli jangan
sampai hilang, sesuaikan diri dan aturan adat beradat serta istiadat
dengan kemajuan.
279. Malu batanyo sasek dijalan,
sagan bagalah hanyuik sarantau.
Seseorang yang tidak mau
bertanya tentang suatu pekerjaan yang tidak/belum dikerjakan. Karena
ajaran adat itu pada umumnya berkiasan, tidak mudah dipahami
tanpa mengetahuinya akan mengalami kesulitan.
280. Minangkabau
dahulunyo, adaiknyo tuah disakato, kalau dipandang kato-kato, dipahamkan
makonyo nyato, didalami sungguh-sungguh.
281. Maniah nan jan lakeh
di raguak, pahik nan jan lakeh di luahkan.
Sesuatu pelajaran dan
pengetahuan dari orang lain pikirkan dahulu semasak-masaknya, benar atau
tidaknya.
282. Mati harimau tingga
balang, mati gajah tingga gadiang.
Manusia mati hendaknya
meninggalkan jasa yang baik untuk anak dan keluraga seta masyarakat.
283. Mati samuik karano
manisan, jatuah kabau dek lalang mudo.
Biasanya manusia itu
banyak terpedaya oleh mulut manis dan budi bahasa yang baik.
284. Marangkuah tungua ka
dado, maraiah suatu ka diri.
Setiap suatu yang
dirasakan oleh orang lain hendak dapat dirasakan oleh kita sendiri
285. Mampahujankan tabuang
garam, mampaliakkan rumah indak basasak.
Seseorang yang membukakan
aibnya sendiri kepada oaring lain.
286. Manjujuang balacan
dikapalo, mangali-gali najih dilubang.
Seseorang yang senang
membukankan aib orang lain.
287. Managakkan banang
basah, manaiakkan banda sundai.
Seseorang yang menolong
orang lain, sedang orang lain itu dipihak yang tidak benar.
288. Musang babulu ayam,
musuah dalam salimuik.
Seseorang yang berpurak
menolong dan berpihak kepada kita, tetapi dia sebenarnya ingin mengetahui
pendirian kita dan musuh kita.
289. Manusia manahan kieh,
binatang Manahan palu.
Manusia yang sempurna
selalu mengetahui kata-kata kiasan di Minangkabau.
290. Murah kato takatokan,
sulik kato jo timbangan.
Berbicara sangat mudah,
tetapi sulit memelihara perkataan yang akan menyinggung perasaan orang
lain.
291. Marabah sadundun jo
balam, sikok barulang pai mandi, sambah sadundun jo salam, kato harok
dibinisi.
Biasanya dalam pergaulan
hidup, Tanya diberi kata berjawab, gayung bersambut.
292. Nan kuriak iyolah
kundi, nan merah iyolah sago, nan baiak iyo budi, nan indah iyo lah baso.
Yang paling berharga dalam
kehidupan bergaul adalah budi pekerti yang baik, serta sopan santun.
293. Nak urang koto
hilalang, nak lalu kapakan baso, malu jo sopan kok nyo hilang, habih lah
raso jo pareso.
Kalau sifat malu telah
hilang dalam diri seseorang, hilang segala perasaan sopan santun.
294. Nan bungkuak dimakan
saruang, nan bengkok dimakan tali.
Setiap sifat dan tindak
tanduk yang tidak jujur dan benar, akan senantiasa ada ganjarannya (hukum
karma)
295. Nan luruih katangkai
sapu, nan bungkuak katangkai bajak, satampok kapapan tuai, nan ketek
kapasak suntiang, panarahan kakayu api, abunyo kapupuak padi.
Didalam ajaran adat tidak
ada bahan yang tidak berguna, tidak ada orang yang tidak dapat
dimamfaatkan.
296. Nan buto pahambuih
lasuang, nan pakak pamasang badia, nan lumpuah pahunyi rumah, nan patah
pangajuik ayam, nan bingguang kadisuruah-suruah, nan cadiak bao baiyo, nan kayo
bakeh batenggang.
Semua orang dapat
dimamfaatkan, mulia hina, kaya dan miskin, sempurna, cacat, pandai dan
bodoh. Sistim yang terdapat dalam adat Minangkabau.
297. Nan condoang makanan
tungkek, nan lamah makanan tueh.
Dalam adat manusia lemah
harus dibimbing dan dibantu, lebih-lebih kaum wanita, yang qudrat
hayatinya lemah dari kaum lelaki.
298. Nan landai batitih,
nan condong baraiah, nan lamah baindiak.
Dilarang didalam adat
orang yang memperlakukan si lemah semau-maunya.
299. Nak mulia tapek-i
janji, nak taguah paham dikunci.
Kalau ingin jadi orang
yang dimuliakan selalu tepati janji, dan tidak suka membuka rahasia.
300. Nak tinggi naiak kan
budi, nak haluih baso jo basi.
Kalau ditinggikan orang
dalam masyarakat peliharalah budi, dan pakailah basa basi
bersambung…
Tidak ada komentar:
Posting Komentar