501. Samo bapokok
babalanjo, samo bajariah bausaho.
Cara yang baik dalam
menegakkan usaha dalam pertanian, perdagangan dsb.
502. Surang bajariah
bausaho, surang bapokok babalanjo.
Cara dimodali melaksanakan
suatu usahapun dapat dilaksanakan asal dengan perhitungan yang masak.
503. Sabuik nyato
tarapuang, kok untuang batu jaleh tabanam, ikhtiar mamiliah
untuang manyudahi.
Yang jadi kewajiban bagi
kita manusia berusaha sejauh kemampuan dalam mencapai kehidupan yang baik
kalau telah dilaksanakan dengan segala persyaratan yang wajar dan berlaku,
hasilnya kita serahkan kepada Tuhan Yang Maha Esa. Tetapi Tuhan telah
menjanjikan siapa yang berusaha dengan baik akan diberi rezki sesuai dengan apa
yang telah diusahakan.
504. Anggang lalu atah
jatuah, Pulang pagi babasah-basah. Cupak panghulu kok tasintuah, kampuang
halaman kaluah kasah.
Penghulu/pemimpin yang
tidak tahu peraturan akan mengakibatkan masyarakat dan kampung halaman
kucar kacir.
505. Anggang lalu atah
jatuah balam sadundun jo marabah, Panghulu kalau takicuah, anak kamanakan
namuah tajuah.
Penghulu/pemimpin yang
mudah dipengaruhi orang lain, mengakibatkan kehancuran masyarakat yang
dipimpinnya.
506. Alah bauriah bak
sipasan, kok bakiek alah bajajak, muluik panghulu nak nyo masin pandai
bagaua jo rang banyak.
Penghulu/pemimpin yang
pandai mendekati dan menggauli masyarakatnya, yang dia menjadi pemimpin
yang disegani dan berwibawa.
507. Alah bauriah bak
sipasan, kok bakiek alah bajajak, mangingek putaran musim, sandi adaik jan
dianjak.
Bagaimanapun suasana
berobah musim berganti, penghulu tetap orang membela kebenaran.
508. Adaik dunia baleh
mambaleh, adaik tapuak jawek manjawek, sifaik dubalang kalau tapakai,
banyak rakyaik kama upek.
Penghulu adalah pemimpin
yang sifatnya lunak lembut ramah tamah. Kalau pemarah main hakim sendiri
tidak disukai rakyat.
509. Alah bakarih
samparono, bingkisan rajo Majopahik, tuah bassabab bakarano,
pandai batenggang dinan rumik.
Pemimpin yang disegani ialah
yang bisa mengambil suatu tindakan disaat genting tetapi bijaksana.
510. Alun rabah lah ka
ujuang, alun pai lah babaliak, balun dibali lah bajua, balun dimakan lah
baraso.
Seorang pemimpin pandangan
dan pemikirannya jauh kedepan, memperhitungkan kemungkinan kemungkinan yang
akan terjadi.
511. Alun bakilek lah
bakalam, bulan lah langkok tigo puluah, alun takilek lah tapaham, raso lah
tibo dalam tubuah.
Seorang pemimpin harus
arief bijaksana, memahami hal-hal yang terjadi dan mampu mencari jalan
keluar dan memecahkan persoalan.
512. Aia janiah sayaknyo
landai, ikan jinak sulik dicakau.
Tenang dan sabar ahli
dalam memecahkan suatu permasaalahan yang terjadi, tetapi tidak bisa
dipengaruhi.
513. Aia janiah sayaknyo
landai, jalan rayo titian batu, kalau barundiang cadiak jo nan pandai, nan duo
manjadi satu.
Kepandaian dan kecerdasan
seorang pemimpin, bisa mewujudkan persatuan dalam masyarakat yang
dipimpinnya, dan mendamaikan orang yang sedang bersengketa.
514. Alang tukang binaso
kayu, alang cadiak binaso adaik, alang alim rusak ugamo, alang pandai rusak nagari.
Seorang penghulu/pemimpin
yang kurang ahli dan bijaksana, membawa kerusakan dalam segala bidang.
515. Batang pua jo batang
kincuang, ambiak umbuiknyo ado gunonyo. Disapuah bana ameh lancuang, kilek
timbago nampak juo.
Pemimpin yang berpura-pura
terhadap tugas kepemimpinannya, akan diketahui lambat laun oleh rakyatnya.
516. Angguak anggak
geleang amuah, unjuak nan indak babarikan.
Cara pemimpin yang licik
menghadapi Belanda dan Jepang diwaktu penjajahan demi kemerdekaan.
517. Bulek aia
kapambuluah, bulek kato jo mufakat.
Musyawarah untuk mufakat
perlu dilaksanakan oleh setiap yang disebut pemimpin dalam hal-hal yang
patut dimusyawarahkan, dan sebagai cirri khas adat Minang.
518. Biduak lalu kiambang
batauik, anjiang manggonggong musyafir lalu.
Suatu kejadian dalam
kehidupan masyarakat yang seolah-olah dibiarkan untuk tidak menimbulkan
sesuatu, sedang orang tidak terpengaruh karenanya.
519. Bulek baru
digolekkan, picak baru dilayangkan.
Musyawarah untuk mufakat
adalah suara bulat yang diterima dengan hati yang ikhlas atas sesuatu yang
dimusyawarahkan.
520. Bulek ijan basuduik,
picak ijan basandiang.
Kebulatan yang diambil
tanpa tulus ikhlas menimbulkan hal yang kurang baik, karena yang ikut
memutuskan karena rasa terpaksa.
521. Baiyo mangko bakato,
batolan mangko bajalan.
Selalulah bermusyawarah
setiap yang akan dilaksanakan, agar jangan jalan sendiri.
522. Bajalan
bagageh-gageh, kacondoang mato yang banyak, pucuak bulek kalau
tarageh alamaik tareh kan tahannyak.
Pemimpin/penghulu kalau
sudah kelihatan budi oleh rakyatnya, alamat kewibawaannya akan hilang.
523. Bajua bamurah-murah,
batimbang jawab ditanyoi, panghulu kalau lah pacah adaik nan indak baguno
lai.
Kalau pemimpin dalam suatu
masyarakat telah pecah, alamat aturan tidak akan jalan, adatpun akan hancur.
524. Bajalan bagageh-gageh
kacondoang mato rang banyak, kalau salah jan mangareh nak bakawan jo rang
banyak.
Karena manusia bersifat
kilaf, andai kata terjadi pada seorang pemimpin akuilah secara terus terang,
masyarakat akan menilai pemimpin yang baik.
525. Bajua bamurah-murah,
ditanyo jawab batimbang, pemimpin indak samo arah disinan rakyat manjadi
bimbang.
Lembaga pemimpin yang
tidak satu kata dengan perbuatan, akan menimbul kebimbangan rakyatnya.
526. Bajalan lansuang
kapandakian, baranti tantang nan data, kalau indak jaleh ujuang panantian,
alun dipaciknyo lai tango.
Seorang pemimpin yang
tidak mengetahui seluk beluk masyarakat dan sifat serta
adat istiadat/agamanya, tidak akan berhasil memimpin masyarakat tersebut.
527. Biduak didayuang
manantang ombak, laia dikambang manantang angin, nakodoh nan awas
dikamudi, padoman nan usah dilapehkan.
Kalau seorang pemimpin
yang telah menghayati seluk beluk dan sifat masyarakatnya sekali-sekali
jangan diabaikan hal yang demikian.
528. Bintang kajora tabik
sanjo, hilang manjalang tangah malam, bisuak manjadi bintang timua. Batiup
angin di utara, salo manyalo angin topan, sinan adaik nyato paguno.
Kapan kekacauan telah
memuncak, kenakalan telah menjadi-jadi, krisis moralpun demikian, orang akan
mengetahui bagaimana pentingnya ajaran adat diamalkan dan dikembangkan
serta dibina.
529. Bajanjang naiak
batanggo turun, naiak dari janjang nan dibawah, turn dari tango
nan diateh.
Bentuk pemerintahan yang demokrasi yang Pancasila, selalu mencerminkan dan melaksanakan kehendak hati nurani rakyat, dari rakyat untuk rakyat.
Bentuk pemerintahan yang demokrasi yang Pancasila, selalu mencerminkan dan melaksanakan kehendak hati nurani rakyat, dari rakyat untuk rakyat.
530. Bapucuak bulek baurek
tunggang, babuah labek badaun rimbun, buah labek buliah dimakan, daun
rimbun tampek balinduang kapanehan, tampek bataduah kahujannan.
Pemerintah seumpama kayu beringin besar berurat kebawah, daun rimbun tempat berlindung diwaktu panas dan hujan, yang selalu memikirkan kepentingan rakyatnya.
Pemerintah seumpama kayu beringin besar berurat kebawah, daun rimbun tempat berlindung diwaktu panas dan hujan, yang selalu memikirkan kepentingan rakyatnya.
531. Bajalan manuju bateh,
balaia manuju pulau.
Pemimpin mempunyai titik
sasar dari cita-cita rakyatnya, dan berusaha mencapai sasaran tersebut.
532. Bak maelokan aua
diujuang, bak maantakkan kayu bacabang.
Akibat yang ditimbulkan
disebabkan kurang wibawa seorang pemimpin, dan tidak bulatnya kata yang dimufakati,
rakyat sulit dikoordinir.
533. Bak mambao kambiang
ka aia, bak mamburo abu dingin.
Rakyat sulit diarahkan dan
kurang memberikan partisipasinya terhadap perintah pimpinannya.
534. Bajalan tatap di nan
pasa, bakata tatap di nan bana.
Sifat yang harus dimiliki
oleh seorang penghulu/pemimpin. Sanantiasa berbuat dan bertindak menurut
undang-undang dan ketentuan yang berlaku, selalu tegak diatas kebenaran.
535. Bak manari indak
batabuah, bak kampuang indak ba nan tuo, rumah indak batungganai, bak mangaleh
samo gadang.
Suatu masyarakat yang
kacau balau tidak terkendali oleh pimpinannya.
536. Baulemu kapalang
paham, bapikia kapalang aka.
Seorang pemimpin yang
tidak mengusai persoalan yang terjadi dalam masyarakat.
537. Budi indak namuah
tajua, paham indak namuah tagadai.
Kehati-hatian yang harus
dimiliki oleh seorang pemimpin untuk tidak hilang kewibawaannya.
538. Baukua jambo jo
jangkau, untuak baagak baagiahkan.
Seorang penghulu/pemimpin
mempunyai ketentuan ketentuan tersendiri untuk menja-
ga prestisenya.
ga prestisenya.
539. Bumi laweh bapadang
lapang, gunuang indak runtuah karano kabuik, lauik indak karuah karano ikan.
Seorang pemimpin harus
berdada lapang, berpikiran luas, sabar dan tawakkal.
540. Bajalan surang indak
dahulu, bajalan baduo indak ditangah. Hemat cermatlah dahulu, martabat nan
anam jan lah lengah.
Seorang pemimpin haruslah
penuh dengan kehati-hatian dan senantiasa mengamalkan martabat yang enam
menurut adat Minangkabau.
541. Bamato baliak
batimba, tajam tak rago dek baasah, putiah nan indak dek bakilia, bapantang
malapeh kaasahan.
Dengan filsafat keris
penghulu mengandung arti pemimpin sifat adil dan benar, tidak bisa
dipengaruhi, kalau tidak atas jalan yang benar.
542. Basasok bajurami,
bapandam bapakuburan.
Syarat yang ada bagi
seorang penghulu, juga menjadi syarat pemimpin pemerintahan (bangsa asli
Indonesia)
543. Bapandam bapakuburan,
balabuah batapian.
Syarat untuk suatu daerah
yang diakui penuh menjadi suatu negeri.
544. Bakorong bakampuang
barumah batanggo.
Mempunyai kelompok kaum
dan rumah tangga, tempat kediaman.
545. Basawah baladang,
babalai bamusajik.
Mempunyai daerah
persawahan dan ladang tempat mencari kehidupan, dan berbalairong dan masjid,
lambang kebesaran adat dan syarak.
546. Bulek jantuang dek
kalupak, bulek aia dek pambuluah.
Ketentuan hukum tentang
mengambil kata mufakat didalam adat.
547. Banyak andai jo
kucindan, banyak galuik jo galusang.
Seorang pemimpin yang
bicara tanpa dipikirkan dan tergesa-gesa dalam mengambil tindakan.
548. Balam nan lupo pado
jarek, jarek indak lupo pado balam.Dalam suasana perang perlu selalu dalam
kewaspadaan atas setiap kemungkinan.
549. Bak bakayuah biduak
kahilia, bak maimbau urang kadatang.
Suatu pekerjaan dalam
masyarakat, karena kesadaran masyarakat tersebut sangat mudah
dilaksanakan.
550. Badindiang sampai
kalangik, baampang lapeh kasubarang.
Suatu persengketaan yang
terjadi antara keluarga atau suatu negeri dengan negeri yang lain, yang
sulit untuk diperbaiki kembali.
551. Balaia ka pulau
bangka bao sirauit duo tigo. Kalau kaia panjang sajangka jan lah lauik
handak didugo.
Kalau pengetahuan seorang
pemimpin yang tidak lengkap, jangan dicoba memimpin suatu masyarakat yang
kritis.
552. Bia tanduak bakubang
asa paluang lai makan.
Biarlah pimpinan menurut
kehendak masyarakat asal tujuan pimpinan yang baik dapat dijalankan.
553. Curi maliang taluang
dindiang, tikam bunuah padang badarah, ibo diadat kato giliang turuikan
putaran roda.
Suatu sistim untuk membina
dan mengembangkan ajaran adat, harus disesuaikan dengan zaman pengamalan adat
berbuhul sentak.
554. Data balantai papan
licin balantai kulik
Sesuatu hasil mufakat yang
akan dicapai hendaklah disesuaikan dengan kemampuan masyarakat yang
dipimpin.
555. Dicari rundiang nan
saiyo, dicari kato nan sabuah.
Cara mencari mufakat dalam
suatu permusyawaratan.
556. Ditunkuik
ditatilantangkan, dikana awa jo akia.
Tiap sesuatu dipikirkan
semasak-masaknya, dipikirkan mudarat dan mamfaat.
557. Dibao ribuik dibao
angin, dibao pikek dibao langaui. Muluik jo hati kok balain, pantangan adaik
Minangkabau.
Berlain mulut dengan hati
jangan terjadi bagi seorang pemimpin/penghulu, tidaklah menurut jalan adat.
558. Dago dagi mambari
malu, sumbang salah laku paragai. Kalau lungga ganggam panggulu, cupak jo
gantang katasansai.
Seorang penghulu kalau
tidak kuat memegang peraturan adat, alamat aturan adat dan agama tidak akan
dapat dihayati oleh anak kemenakan.
559. Dek gantang di Bodi
Caniago, ditapuang batu dilicak pinang. Dituang adaik kalimbago, dimulai
malukih undang-undang.
Cara nenek moyang
membangun masyarakat dan kampung halamannya, membikin adat dan lembaga
menjadi aturan.
560. Dalam awa akia
mambayang, sungguah mujua tuah manjawek, panggang babaliak dipikiakan,
supayo dipagang taguah dipacik arek.
Bagi seorang yang telah
dipilih menjadi pimpinan haruslah dipikirkan tanggung jawab yang diserahkan
masyarakat kepadanya.
561. Dibao ribuik dibao
angin, dibao langau dibao pikek, barih balabiah kok tabungin urek tunggang
namuah tabukek.
Kalau aturan adat dan
undang-undang serta hukuk adat tidak dijalankan secara jujur oleh
penghulu, alamat menghancurkan kemurnian adat Minangkabau.
562. Dalam bulek bapasagi,
dalam duo tangah tigo. Angguak anggak geleang amuah, unjuak nan indak
babarikan.
Sifat yang tidak boleh
dipakai dalam masyarakat kecuali terhadap musuh negara.
563. Duduak sarupo rang
kamanjua, tagak saroman rang ka mambali.
Seseorang yang bersifat
berpura-pura, membela dan menegakkan keadilan tetapi sebenarnya
menghancurkannya.
564. Dikirai mangkonyo
basah, dilampok mangkonyo kariang.
Sesuatu kejadian yang
sifatnya tetek bengek, tetapi kalau tidak pandai cara mentekelnya akan menjadi
besar.
565. Diliek jo aka budi,
muluik manih baso katuju, budi haluih bak lauik dalam.
Cara seorang pemimpin
membawa masyarakatnya kepada jalan yang benar diyakinkan dengan cara
sebaik-baiknya.
566. Dipahaluih andai
rundiang, dipabanyak ragam kecek, dipagadang tungkuih rabuak padi dikabek
jo daunnyo.
Cara membawa orang yang
keras kepala kepada jalan yang benar, dengan segala cara dan kebijaksanaan.
567. Dahulu rabab nan
batangkai, kini lagundi nan baguno, dahulu adaik nan bapakai, kinilah pitih nan
paguno.
Pengaruh materiil akan
menghilangkan rasa ajaran adat kalau tidak dibina kembali dengan cara
sungguh-sungguh.
568. Elok nagari dek
panghulu, sapakaik manti jo dubalang, kalau indak pandai mamacik hulu,
alamaik sapuah kamanggulang.
Kalau tidak pandai jadi
pemimpin alamat masyarakat akan kucar kacir, keadilan sukar ditegakkan, apalagi
mencapai kemakmuran.
569. Elok tapian dek nan
mudo, manjadi tuah pandapatan, kalau indak pandai jadi nakodoh alamaik
kapa karam di daratan.
Kalau tidak ahli jadi
pemimpin sama artinya karam rakyat didaratan. tujuan tidak akan tercapai
tetapi kemelaratan rakyat akan terjadi.
570. Elok nagari dek
panghulu, rancak tapian dek nan mudo, kalau ka mamagang
hulu, pandai-pandai mamaliharo puntiang jo mato.
Kalau akan jadi pemimpin
tahu menjaga sesuatu akibat yang akan terjadi, dengan mengetahui sebab
yang dihadapi.
571. Elok nagari dek
panghulu, elok musajik dek tuangku, elok tapian dek nan mudo, elok rumah
dek bundo kanduang.
Unsur-unsur pimpinan yang
merupakan potensi yang menentukan dalam masyarakat Minangkabau.
572. Falsafah pakaian rang
panghulu, didalam alam tanah Minang. Kalau ambalau maratak hulu, puntiang
tangga mato tabuang.
Kalau kiranya pemimpin
memberikan ajaran yang salah kepada rakyat baik dengan tingkah laku
ataupun perbuatan, akan lebih berbuat dari itu.
573. Gadang buayo dikualo,
gadang garundang dikubangan, samuik barajo diliangnyo.
Setiap pemimpin berkuasa
atas daerah yang dipimpinnya.
574. Gunuang timbunan
kabuik, lurah timbunan aia, lauik timbuanan ombak, gunuang timbunan angin.
Seorang pemimpin harus
berlapang dada, karena segala persoalan masyarakat akan bertumpuk padanya.
575. Gadanglah aia
disitangkai, gadang nan sampai kaulakan, nan sabuah usah diungkai, nan
rumik usah dikatokan.
Seorang pemimpin harus
menyimpan rahasia, begitupun perkataan yang tidak patut diucapkan.
576. Gadang usah malendo,
panjang usah malindih, cadiak usah manjua, laweh usaha manyaok.
Kecerdasan pimpinan jangan
dpergunakan kepada hal-hal yang akan merugikan.
577. Guntiang nan dari
Ampek Angkek, dibao urang ka Mandi Angin, dipinjam urang ka Biaro. Kok
datang gunjiang jo upek, sangko sitawa jo sidingin, baitu
pamimpin sabananyo.
Biasa pemimpin diupat dan
dipuji, karena banyak rakyat yang memberikan penilaian yang berbeda
pandangan seluruhnya diterima dengan kepala dingin.
578. Gulamo mudiak ka
hulu, mati disemba ikan tilan, kanailah anak bada balang, Pusako niniak
nan dahulu, lai babuhua bakanakkan, kini manjadi undang-undang.
Pusaka nenek moyang
dahulunya, masih tetap merupakan aturan yang dapat disumbangkan dalam membangun
negara dan bangsa, serta kampung halaman.
579. Gadang karano
dianjuang, tinggi karano dilambuak, tumbuah karano ditanam.
Perlu diingat oleh setiap
penghulu/pemimpin bahwa dia adalah dipilih dan dibesarkan oleh rakyatnya.
580. Hari paneh tampek
balinduang, hari hujan bakeh bataduah.
Pemimpin adalah tempat
mengadukan nasib dan memperjuangkan hidup rakyat yang dipimpinnya, tempat
bertanya dan musyawarah.
581. Hitamnyo manahan
tapo, putiahnyo manahan sasah.
Cara seorang pemimpin
memegang kebenaran dan keadilan, tidak mudah merobah pendirian dan tidak
bisa dipengaruhi.
582. Hanyuik nan
kamaminteh, hilang nan kamancari, tarapuang nan kamangaik,
tabanam kamanyalami.
Tugas pokok pemimpin dalam
membimbing masyarakatnya, setiap yang terjadi pemimpin ikut memberikan
petunjuk.
583. Ilia sarangkuah
dayuang, mudiak saantak galah.
Kesatuan pendapat dan arah
perlu bagi pemimpin pemimpin.
584. Jalan dialiah dek
rang lalu, cupak dipapek rang mangaleh, adaik dialiah dek rang datang.
Kalau kurang hati-hati
ekonomi dan kebudayaan adat istiadat akan dapat dijajah oleh bangsa asing
yang senantiasa berusaha untuk merobah kebudayaan asli kita.
585. Jauah nan buliah
ditunjuakkan, dakek nan buliah dikakokkan.
Data-data dan informasi
yang dapat ditunjukkan dengan kenyataan dalam sesuatu.
586. Jarek sarupo jo
jarami disinan balam mangko takicuah.
Dalam suasana kacau perlu
pemimpin berhati-hati terhadap musuh dalam selimut.
587. Jan duo kali urang
tuo kahilangan tungkek, jan duo kali pisang babuah, indak tamakan lai dek
baruak.
Jangan sampai berulang
lagi kerusuhan yang pernah terjadi, seperti penikaman dari belakang
didalam negara kita.
588. Kamudiak saantak
galah, kailia sarangkuah dayuang, sakato lahia jo bathin, sasuai muluik jo
hati.
Untuk melaksanakan sesuatu
pekerjaan dalam masyarakat, pemimpin-pemimpin harus satu kata dengan perbuatan,
seiya dan sekata.
589. Kateh nyatolah
sapucuak, kabawah nyatolah saurek.
Cara yang dikehendaki
dalam mencapai suatu kebulatan dalam masyarakat. Mufakat yang
sebenar-benar bulat yang lahir dari hati yang bersih.
590. Kato panghulu
manyalasai, mandareh kato dubalang, adaik kok kurang takuasoi dunia akhirat
takupalang.
Ajaran adat basandi syarak
kalau kurang didalami dunia akhirat akan sengsara.
591. Kamanakan barajo
mamak, mamak barajo panghulu, panghulu marajo kamufakat, mufakat barajo ka
nan bana, bana manuruik alua jo patuik.
Bentuk struktur
pemerintahan menurut adat, yang memegang kekuasaan tertinggi adalah kebenaran
yang menurut alur dan patut.
592. Kato manti kato
baulang, kato alim kato hakikat, tagak di adat mangupalang, lipek pakaian
jo mufakaik.
Kalau tidak sanggup menjalankan
tugas menurut ketentuan yang digariskan oleh adat serahkan jabatan
kepenghuluan kepada yang lain.
593. Katigo kato dahulu,
nan baiak elok batapati, misa tawalak kapanghulu, kabek arek buhuanyo
mati.
Pekerjaan pimpinan yang
diserahkan kepada penghulu/pemimpin yang sebenarnya menurut adat, ikat erat
buhul mati (bertanggung jawab)
594. Kalau batenggang di
nan rumik, lauik budiman kiro-kiro, alam nan leba kalau sampik susunlah
adaik jo limbago.
Andai kata dalam suatu
masyarakat terjadi berbagai pelanggaran kembalilah kepada adat dan agama.
595. Kabalai bajanjang
aka, kanaiak jalan bapintu, kalau pandai bamain aka, nan gaib dalam itu.
Kecerdasan seseorang
pemimpin, melahirkan banyak rencana dan pemikiran untuk kepentingan
masyarakatnya.
596. Kato manti kato
baulang, dubalang kato mandareh, jauah hari pandai batenggang, nan singkek
dapek diulehnyo.
Cerdik pandai yang
sesungguhnya orang yang pandai mencari jalan keluar dalam suatu kesulitan
yang dihadapi.
597. Kato panghulu
manyalasai, kato alim kato hakikat, talamun patuik kito kisai, alua jo
patuik nak saikek.
Setiap apa yang akan
dimusyawarahkan selalulah didasarkan kepada alur dan patut (yang diterima
akal ).
598. Kalau kulik
manganduang aia, lapuak nan sampai kapangguba, rusaklah tareh nan didalam.
Kalau panghulu bapaham caia, jadi sampik alam nan leba, lahia bathin dunia
tanggalam.
Pemimpin/penghulu yang
tidak mempunyai pendirian yang kokoh, akan membawa juga kepada kegagalan
pimpinannya dan kehancuran masyarakatnya.
599. Kok janiah indak
balunau, kok putiah indak bakuman, hati nan karuah dimaso lampau lah
janiah ditimpo bana.
Kebenaran yang dapat
dirasakan oleh masyarakat dan pemimpin akan membersihkan segala kekeruhan
dan kekacauan yang timbul dalam masyarakat.
600. Kasudahan adaik
kabalairungan, kasudahan gadang di panghulu, mamak kapalo kaum dalam
koroang, mamaliharo kaum kaganti hulu.
Pemimpin adalah merupakan
tukang gembala, dia selalu mengawasi tentang apa yg digembalakannya, dan
akan dipertanggung jawabkan kepada Tuhan dan masyarakat.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar